Een notulist en voorzitter zijn onmisbaar bij een effectieve vergadering. Hoe kunt u als deelnemer zorgen voor een nog effectievere vergadering? We hebben hier vijf tips voor u genoteerd. 

1. Bereid uzelf goed voor

Lees de vergaderagenda en vraag vooraf om opheldering wanneer een agendapunt niet duidelijk is. Denk na over uw eigen inbreng en wat u uit de vergadering wilt halen.

2. Houd het bij de feiten

Breng slechts feiten in. Laat gevoelens of aannames achterwege. 

3. Bent u noodzakelijk? 

Heeft u tijdens de vergadering geen bijdrage geleverd? Vraag uzelf dan af of u eigenlijk wel aanwezig had moeten zijn.

4. Actief luisteren

Neem een actieve houding aan. Kijk iemand in de ogen wanneer hij of zij praat. Zorg ervoor dat u laat zien dat u luistert. Hiermee verkleint u de kans dat iemand zijn of haar punt gaat herhalen, waardoor de vergadering kan uitlopen. 

5. Niet herhalen

Vertel duidelijk wat u wilt zeggen. Een goede voorzitter zorgt voor een samenvatting en zal om verduidelijking vragen als uw punt niet helder is. Uw punt komt niet duidelijker over, als u alsmaar herhaalt.